מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

סדרת טלוויזיה ראויה לצפייה בכל הזמנים
אינטליגנטית, מגוונת תכנים, ובעיקר –
רבת שיח בין מנהיג/ה לחיים
משחק? להלל.

By Tami Klein

פורסם במדור- ,

במרחק הזמן, ובנסיבות של שנת 2024 הקשה כל-כך בישראל, חזרתי לצפות בסדרה הדנית המעולה! "הממשלה" –  “Borgen” בדנית. ומדוע? הצורך להציף בתודעתי תבניות ניהול מדינה ואתיקה מקצועית שלטונית המיטיבות עם הצופה ולו למספר שעות במשך כמה שבועות. חיפוש אחרי השקות חיוביות בתקןפה מורכבת הוא אותה 'תרופה' שלרוב מיטיבות איתי.

בנוסף, 'הממשלה' היא סדרה המכבדת את הצופים – כמעט כל נתוניה מאתגרים תבונה, חכמה, ומציאות אמינה. המשחק מעולה של מירב השחקנים, ובניית הפרקים יודעת כיצד ליצור עניין ומתח ללכוד ברגישות את הצופה.

לסדרה 4 עונות – הראשונה יצאה לאור ב-2010, השנייה – ב-2011, השלישית ב- 2013 והרביעית ( שלה חכמה חדשה " Borgen – Power & Glory", יצאה ב- 2022.  זאת דרמה פוליטית דנית המעמידה אישה בראש השלטון, אישה מבריקה, ובעיקר חכמה לחיים.  ראש ממשלה  בהיותה אישה ולה משפחה – בעל ושני ילדים – מציפים עוד כל כך הרבה נושאים ומורכבויות ודרך ניהולן.

מאחר שסיפור המעשה והפרוט לא ייחשף, כמובן, בכתבה זאת, הוויקיפדיה יודעת לספר גם פרטי היוצרים והשחקנים, אבל מנעו את עצמכם, קוראים יקרים בלהיסחף ל- spoiler. שימו לב רק לפרט חשוב הבא  – אדם פרייס, היוצר הצהיר : "ללא ספק רצה להאמין שב-  Birgitte Nyborg, ראשת הממשלה, יש גם ניצוץ אידיאל אמיתי ופעיל, שכה חשוב לדעתו, וכה חשוב גם לדעתנו – ברצון להנהיג ולהוביל מהלכים פוליטיים.

יש בסדרה פנים כה מגוונות אנושיות דוגמת מקומו של ה- sex בתרבות המערבית, במדינה ליברלית – מקומו, תרומתו ומורכבויות המסתעפות ממנו. בכל העונות פן זה בולט, אבל מוצג באמות מידה של אנשים בעלי ערכים תרבותיים, וכיצד הוא עשוי ללבוש ולפשוט צורה ולשנות דרכי חיים.

אחת מיכולותיה של הסדרה, גם בזכות היריעה הרחבה והצפת נושאים מגוונים מאד, היא עמידה על ניואנסים. כמעט כל נושא ממוקד בדמויות מגוונות מאד, בסיטואציות מפתיעות ובביטויים במשחק ומלל מאד מוקפד. הניואנסים מרימים את הסדרה לרמה ראויה לצופה אינטליגנטי ומצילים את הסדרה משבלונות כמעט בכל מימד, לדוגמא מערכות יחסים הורים ומתבגרים, קשרים אינטימיים עמוקים, פוליטיקה וחשיפה תקשורתית, יריבות פוליטית. אין ספק שהטקסטים לסדרה ראויים לכל הערכה בתוספת רמת המשחק, המימיקה והשתיקות המלכדים איכות הסדרה.

ונקודה אחרונה לציון לשבח – שילוב בין המדיה למיניה בסדרה לבין לב הפוליטיקה עשוי בצורה כה אינטליגנטית וכה טובה כך שהדרמה הנשקפת במציאות סיפור המעשה, בולטת ברמה הגבוהה ביותר.

קוראים יקרים, מבטיחה ש'תתאהבו' בבירגיטה ניבורג, השחקנית הראשית, ראש הממשלה, שחקנית שיודעת להעביר את אמינות הסצנות, הקשרים הבינאישיים, עומק רגשותיה במשחק העובר מביטויים מופנמים לצורך להיאבק באינספור רמות את צדקת דרכה. כצופה בסדרה מחדש לאחרונה קשה עתה כל כך להתעמת עם המציאות השלטונית העכשוית, וגם קשה להתחבר לעוד סדרה. נדירות הסדרות הטלוויזיוניות ברמתה של Borgen.

      btt