By hhm_hafatzim
פורסם במדור- אמנות | Tags : אבשלום פולק., ענבל פינטו, פרח קיר
כל יצירה של ענבל פינטו ואבשלום פולק היא הפתעה וחוויה. שני אנשים יצירתיים, המשלבים אלמנטים מאמנויות שונות ומצליחים לגרות העין, האוזן, התחושות והאינטלקט בדרך שכצופה אפשר להישאר פעור פה.
יצירתם האחרונה של ענבל פינטו ואבשלום פולק עוצבה, עובדה, לחלל מוגדר – הגלריה לפיסול במוזיאון תל-אביב. גם החלל הסטרילי בעל קוליסות מאד גבוהות הוא אלמנט ביצירה. לובן 2 קירות, גופות הרקדנים המנהלים דיאלוג מרתק עם הקוליסות, הצללליות הנוצרות בזכות תאורה מרתקת בניקיונה ויכולת תרומתה לנראה לעין – משאירה עין הצופה עוקבת במתח סקרן, שאינו מרפה מתחילת המופע ועד סופו. מעצב התאורה הוא יואן טיבולי.
ההפתעה הייחודית במופע היא המוסיקה, כמו לקוחה מפלנטה אחרת – שלושה מוזיקאים יפנים מופיעים פיזית על הבמה ומנגנים בכלים שונים מוסיקה שחוברה למופע עצמו – המלחין אומיטרו אבה והמוזיקאים הירופומי נקאמורה ומיו גאנטו, מקימי הצמד "מומוצובאקי".
צילום: דניאל צ'צ'יק
מאחר שהיצירה בנויה הפתעה על גבי הפתעה – תלבושות הרקדנים סרוגות בצבעוניות כה חיה ומרעננת, שאי אפשר לא לחשב כמה גאונית המחשבה שהביאה לעיצובן. באמצעות הסריגה גם הובלטו אלמנטים כמו שדיים, בטנים בולטים. התלבושות לוקחות את המופע לעולם לא מוכר, מעין אגדה המתנהלת בכללים משל עצמה. עם רעיון זה אפשר להוביל התנועה והמתרחש על הבמה כיד הדמיון – קופצים על הקירות ויוצרים דמויות משנה מצל, מצטופפים גוף בתוך גוף כמו מרבה רגליים, ייצור לא מוגדר (כי אין רואים פניו וגופו המכוסים בלבוש סרוג בצע מעט מאיים) בולע דמויות בדרכו….
צילום: דניאל צ'צ'יק
לכתוב על המופע רק ממעיט מהמתרחש על הבמה, לכן רק העין, החושים והמחשבה של כל צופה הם הם היוצרים אצל הצופה את היצירה מחדש.
המוסיקה שהיא כה ייחודיות בצליליה – קולות, אקורדיונים, הקשות בסולמות מוסיקליות מאד עדינים, כלי קשת…אופפת התנועה במעין ענן מוסיקלי מרתק.
תמונת הסיום, כאשר קולבים יורדים מהתקרה ועליהם תולה כל רקדן את תלבושתו והקולבים מתרוממים אט אט מעלה – זאת תמונה קסומה – הרקדן יוצא מתוך הגולם הצבעוני ונותר הוא/היא בלבוש פשוט יומיומי; קפסולת הגולם הצבעונית, מתנתקת ועולה לאותו עולם של מעלה, אותו עולם של דמיון ויצירה.
צילום: דניאל צ'צ'יק
כדי להבין כיצד עובדים שני אמנים מוכשרים – ענבל פינטו ואבשלום פולק – להלן פרטים שמסרה ההפקה וכדאי לקרוא –
"הקשר בין ענבל פינטו ואבשלום פולק והמוזיקאים היפנים החל בשנה שעברה, כאשר שני האמנים הישראלים הוזמנו לביים ביפן את המחזמר "החתול שחי מיליון פעמים". אומיטרו אבה היה המנהל המוזיקלי של ההפקה, והירופומי ומיו תרמו את הליווי הייחודי של ההרכב "מומוצובאקי": שילוב של ווקליזה ונגינת אקורדיון. בעקבות המפגש המוצלח ביפן, הוחלט על שיתוף פעולה נוסף, ויצירת מופע מיצג שיכלול את כל האלמנטים המאפיינים הן את יצירתם של ענבל פינטו ואבשלום פולק, והן את זו של המוזיקאים מיפן."
צילום: דניאל צ'צ'יק
כדי להבין כיצד עובדים שני אמנים מוכשרים – ענבל פינטו ואבשלום פולק – להלן פרטים שמסרה ההפקה וכדאי לקרוא –
"הקשר בין ענבל פינטו ואבשלום פולק והמוזיקאים היפנים החל בשנה שעברה, כאשר שני האמנים הישראלים הוזמנו לביים ביפן את המחזמר "החתול שחי מיליון פעמים". אומיטרו אבה היה המנהל המוזיקלי של ההפקה, והירופומי ומיו תרמו את הליווי הייחודי של ההרכב "מומוצובאקי": שילוב של ווקליזה ונגינת אקורדיון. בעקבות המפגש המוצלח ביפן, הוחלט על שיתוף פעולה נוסף, ויצירת מופע מיצג שיכלול את כל האלמנטים המאפיינים הן את יצירתם של ענבל פינטו ואבשלום פולק, והן את זו של המוזיקאים מיפן."
צילום: דניאל צ'צ'יק
מעצב התאורה הבולט בתחומו, יואן טיבולי, חי בצרפת, ומגיל עשרים עובד כמעצב תאורה בעשרות מופעי תיאטרון, מחול, מוזיקה ואופרה בצרפת וברחבי אירופה. כמו כן הוא מעצב תאורה לתערוכות מסחריות גדולות, מיצגים ואירועים מיוחדים. בנוסף, טיבולי הוא אחד ממייסדי קבוצת "Groupe Moi", העוסקת ביזמות ושילוב אלמנטים שונים של אמנויות הבמה.
גם תרומתו של מוזיאון תל-אביב שאיפשר המופע בגלריה לפיסול, היוותה נדבך נוסף אמנותי.
צילום: דניאל צ'צ'יק