מגזין "מקו ועד תרבות"

from Line to Culture – the magazine

TOTORO
השכן המקסים שלי טוטורו

By Tami Klein

פורסם במדור- , ,

חיפשתי את המילים המתאימות כדי לומר שכל אחד! חייב לראות סרט יוצא דופן זה. ומדוע ? כי סרטי אנימציה באיכויות אמנותיות, באמירותיו ובהנאה שהוא גורם הם נדירים. התבנית כיום היא שסרטי אנימציה מיועדים רק לילדים. גם אם זאת התבנית שנקלטה גם אצלכם – פתחו אותה ולו לשעה של צפייה בסרט זה והיווכחו עד כמה התבנית מטעה, ובגללה אנחנו עלולים להפסיד.

הסרט TOTORO, בקצרה, נוצר על ידי Hayao Miyazaki, אנימטור, יוצר סרטים, כותב תסריטים, סופר וכותב קומיקס (manga ביפנית).

מיאזאקי נולד ב- 1941 בטוקיו. בזכות סרטו המפורסם, ייסד ב- 1985 סטודיו לסרטי אנימציה בשם ג'בלי. ב- 1988 פורסם סרטו "השכן המקסים שלי טוטורו". הסטודיו קיבל פרסים רבים וב- 2019 הסטודיו נרכש ע"י נטפליקס. בסטודיו אמני אנימציה ברמתו של מיאסאקי, דוגמת טושין סוזוקי ואיסאו טאקאהאטא.

Hayao Miyazaki

כיום אפשר לבקר בטוקיו גם במוזיאון של סטודיו ג'בלי.

שימו לב למקור שם הסטודיו – אשר ניתן ע"י מייסדו, מיאזאקי – השם Ghibli הוא איטלקי והוא מבוסס על שם לובי-ערבי, בהתייחס לרוח מדברית חמה (נוסח השרב, המוכר אצלנו). המחשבה של מיאסאקי הייתה – לנשוף אוויר חדש בתעשיית האנימציה.

שם הסטודיו גם בא מהמטוס האיטלקי – Caproni Ca.309 Ghibli, המבוסס על אותו שם לובי-ערבי ( כנראה בעקבות שליטת האיטלקים בעבר בשטח לוב).

סמל הסטודיו הוא הפרצופון דמות ה-Totoro

ייחודו של הסרט? הוא מצויר ידנית וליד אדם יש ביטוי שונה, כנראה. בסטודיו ג'בלי עובדים 150 אנשי צוות ליצירת סרט אנימציה, כדי להצליח במשימה של יצירת סרט אנימציה המצויר ידנית.

ראשית תתאהבו בדמויות – יש בהן תום, יפי אמירה ויחסים מעודנים – המבוגרים והילדים, כולל בעלי החיים.

בצפייה בסרט תרגישו בארץ אחרת, בה קודים תרבותיים שכה התרחקו, לצערי, מאיתנו. רכות האמירה, גם כאשר היא אזהרה, או דאגת יתר, או בהלה גדולה, היא כובשת. אתה כמו נהיה בן אדם יותר רך בצפייה בסרט…והאמינו לי שאיני מגזימה.

הטבע המאויר בסרט גם הוא רך ומעודן ומקסים, כמו עברתם בעצמכם בשדות האורז או נכנסתם ליער עבות. חלק מתחושה זאת הינה בזכות האנשת הטבע יש לו פני תחושות ורגשות.

דגש מיוחד מושם על המוסיקה – יותר משלוש דקות אינן חולפות ללא מוסיקה. ישנו יוצר מוסיקה מיוחד לסטודיו ג'בלי Joe Hisaishiשימו לב לאפקטים הקוליים – גם הם פנינה יצירתית קולנועית. לצורך יצירתם יש בסטודיו צוות מיוחד לנושאים אלו.

שימו לב לפרודות האבק, למשל, כן – אכן פרודות, אפילו לא גרגרי אבק – כדורים פוכיים שחורים, הנעים, ולעיתים אף יש להם עיניים…עצם המחשבה להאניש אבק, וכיצד הואנש והיחס המתוק שנוצר כלפיו, זאת יצירה בפני עצמה.

מיאזאקי יודע, ללא ספק, לספר סרט חלומי. התחושה בצפייה בסרט היא שהדמיון והמציאות מתנגנים לעיני הקהל.

בסיום הצפייה תרגישו, אולי, כמוני, שתרצו עוד…ואכן חפשו סרטי האנימציה של סטודיו גבלי, כי מדי חודש נטפליקס משחררת עוד סרטים מבית סטודיו ג'בלי.

מצוין שהצלחת סרט זה בעולם הייתה מטורפת, ואפשר להבין מדוע. לדעתי מבוגר וילד יוכלו לצפות ביחד בסרט וייהנו באותה מידה. מיאזאקי עזב את הסטודיו ב-2016, אבל חזר אליו ב- 2019, ושימו לב לגילו – בן 79. פניו, ללא ספק מקרינות יפי אמירה וסיפוק יצירה. מצוין שהשפעתו על עולם האנימציה הייתה גדולה, ומובנת מדוע. אכן יצירתו כובשת!

כדאי מאד לצפות בשני הווידיאו מטה, בהם מיאזאקי מסביר דרכי יצירתו:

Joe Hisaishi, מלחין המוסיקה לסרט, בקונצרט בו מושמעת המוסיקה בTOTORO.

שימו לב – 9 נבלנים ופסנתר, עליו מנגן המלחין . תודו על ההרכב יוצא הדופן :

      btt