By hhm_hafatzim
פורסם במדור- יהודית בר
לא הפרטים – כל אחד בפני עצמו – הוא נושא התייחסותנו בכתבה זאת, אלא תרומתו של כל פרט למשמעות שנוצרת בהיותם באותו הקשר. לא בכדי המוטו של "חפצים" מתחילת דרכה הוא משפט המיוחס לג'ורג' בראק – "המהות אינה בדברים עצמם – אלא במה שביניהם".
// יהודית בר
כולנו יכולים להיווכח כיצד רק עם שינוי מיקום/תוספת/הוצאת פרט מחלל נתון נוצרת תמונה כל כך שונה היכולה לשנות תחושת גודל החלל, נועם, איזון או חוסר איזון. שימו לב לדוגמא – החליפו וילונות אשר אורכם כגודל החלון בוילונות ארוכים מעבר לגודל החלון – מעל ומתחת החלון. מפתיע כיצד אורך וילון (אותו וילון) מעניק תחושה שהחלל גדל, כאילו "גבה". בנושא זה מצטטים רבות ב"חפצים" את המשפט " זהו אפקט הכנסייה".
בודאי שמתם לב כיצד בעקבות שימוש בפריט שצבעו הוא … נוכל כמעט לדבר על רגשות – "…עתה החדר עצוב" או "החדר מואר, שמח" – והשינוי שנוצר הוא רק בזכות/בגלל צבעו של פריט. סמכו על תגובת חוש הראייה שלכם – ערכו שינויים – החליפו אותה דוגמא שטיח/כרית/בד ריפוד – ותיווכחו – מבלי שאיש יאמר לכם זאת – כיצד האינטראקציה בחדר השתנתה. לעיתים זאת עשויה להיות הפתעה מהנה ביותר.
למה הדבר דומה? למעין פאזל – יש למצוא אותו חלק המתאים בדיוק ליצירת התמונה. אולם לא בנושא זה עסקינן, מאחר שלא מדובר רק בחלק האחד המתאים. אין רק חלק אחד המתאים. יש ואריאציות שלעיתים נדמות כאין סופיות. שימו לב כיצד מקרין כל פרט על עצמו ועל הפרטים האחרים שבסביבתו בזכות סה"כ הצרופים באותו חלל.
לאחרונה שיחקנו במשחק הצרופים במערכות האוכל המוצעות למכירה ב"חפצים". גם אנו, היודעים כוחם של הפרטים והשפעתם אלו על אלו, הופתענו מיופים של הצרופים, וכיצד כאשר צילמנו, נכחנו שלו רק בתוספת של כפית או מזלג נוצר צילום שונה. בלשון הצלמת: "הצילום היה "עצוב" ללא הכפית".
בדרך המוצגת מעלה כל אחד יכול ועשוי להבחין אלו פרטים, גודלם וצבעם "עובדים" נכון יותר עבורו. מדוע עבורו? כי רב השיח בין המרכיבים השונים והתמונה הכוללת בעקבות רב השיח אינה "הנכון" אבסולוטית. השפעתו של צבע במרקם מסוים עשוי להיטיב עם הצופה בו ועלול להפריע בהקשר שונה. יתרה על כך – אנשים שונים בקונטקסט זהה יגיבו/יחושו שונה. ומהו הנכון והאפשרי לקבלת איזון בין הפרטים? קודם כל לשים לב לפרטים, לדעת להבחין בהם, "לשחק" במשחק החלפה של פרט ולראות תוצאותיו. מניסיון רב שנים ב"חפצים" נכחנו שרובנו יכולים להבחין, אם נלמד לשים לב לפרטים, ולהיווכח בתרומתו או בחסרונו של פרט בקונטקסטים שונים.
שימו לב ללבושכם/אביזריכם – מהי תוצאת המראה שלכם עם/בלי פריט מסוים? ישנם ימים שאותו אדם/באותו לבוש עונד אותה סיכה, כאשר יום אחד היא מיטיבה עם העונד אותה ולמחרת היא גורעת. הכיצד? נוספו או ירדו מספר פרמטרים – אולי מזג האוויר, הסביבה אליה נלך באותו יום… כיצד נלמד? שימו לב לפרטים. נהלו דיאלוג עם עצמכם בעת ההבחנה ותיווכחו מה גדולה עשויה להיות הבנתכם בשימוש בפרטים.
"אלוהים נמצא בפרטים הקטנים" כי תרומתם באיכויות הנראות, בתחושה ואף בתגובה. באינטראקציה בין הפרטים יש תמצית הצורך והחובה להבחין בפרטים.