By hhm_hafatzim
פורסם במדור- עיצוב
אור – ולא רק גוף התאורה – הוא אלמנט עיצובי.
לאיזה אור אנו זקוקים וכיצד נעצב את הבית בהתאם לכך?
שם הכותרת אינו מקרי. הוא בא להדגיש שהאור הוא אלמנט עיצובי ולא רק גופי התאורה. השאלה המרכזית בנושא זה שעלינו לשאול את עצמנו לפני שבוחרים גופי תאורה היא קודם כל מה הם הצרכים שלנו בהתאם למבנה ביתנו ולהתנהלות שלנו – עובדים בבית או לא? ארוחות בבית הם בילוי? האם אנו אוהבים לקרא בכורסה/שכובים על הספה או במיטה? וכן הלאה ….
אנו מציעים לערוך רשימה ולהיווכח לנוכח המציאות מה בעיקר חשוב לנו ובאיזה סוג אור נעים לנו – גם באור יום וגם בערב/בלילה.
ביום? ישנם אנשים, אני לדוגמא בינם, שאור חשמל ביום מכאיב לעיניים ויוצר תחושה לא נעימה, לכן חשוב ביותר שוילונות יפריעו כמה שפחות בתקופות שאין הרבה אור אשר חודר מבחוץ. להתנהלות מעין זאת אני מאד ממליצה על וילונות רומאיים או על צלונים יפנים במקום וילונות. גם הוילונות הרומאיים וגם הצלונים ניתן לגלגל מאד אסטטית כלפי מעלה לכוון החלק העליון של החלון או לכסות רק אותו חלק מהחלון בהתאם לכמות האור שאנחנו מבקשים להכניס ולהגן עלינו מפני מבטי החוץ
בערב או בלילה. היתרון המאד גדול של הצלונים או הוילונות הרומאיים הוא בגילוי חלק החלון הרצוי לנו.
לנושא תאורה ערב/לילה אנו מציעים מספר נקודות למחשבה –
– מעל שולחן אוכל, מעל משטחי העבודה במטבח חשוב ביותר אור טוב, ממוקד. בעיקר שתי אפשרויות לפתרון – גופי תאורה תלויים – אהילים מקרמיקה, אהילים מפורצלן, אהילים מזכוכית… או ספוטים.
– לקריאה – האור צריך להיות מאד ממוקד,ממוקד לספר ולא רק לכורסה או לספה בכללותה – ב"חפצים" עיצבנו לפני שנים מנורות עמידה נמוכות ממוקדות קריאה והן נכונות ליד כורסה, ליד ספה או ליד מיטה.
– תאורה לתוספת אוירה – בהיות האור אלמנט עיצובי, תרומתו חשובה ומשמעותית. מנורה עומדת המעבירה אור עדין – ולא צבעוני – מקנה רכות לכל פנים.
בידקו ממבחר מנורות ריצפה המציעה "חפצים" – ראשית – לכולן אהיל לבן כדי להעביר אור כמו אור יום, אולם רך – שלוש מנורות אלו הן מהקלאסיקה של "חפצים" – אחת מנחושת (האור העדין עם ברק הנחושת מדגישים שעל גבול המזרח אנחנו חיים), שתי מנורות הברזל בקווים נקיים – אחת על הריצפה והאחרת להעמיד על רהיט – שידה, שולחן צד …אומרות : "תפקידנו רק להאיר", מאחר שאין להן עיצובים מיותרים.
בשנתיים האחרונות "חפצים" מייצרת אהילים מפילחי צדפים – אהילי ה-CAPIZ– בשני גדלים. השימוש בהם בהתאם לגודל החלל. המראה, האור וגם הצליל, כאשר חלון פתוח – הם תרומתם הגדולה של אהילים אלו. אהילי ה-CAPIZ מביאים עימם "מן הקסם" בשילוב של חומר, צורה ואור.
אהיל זכוכית המעוטר בחריטה (הייחודית לחריטה על זכוכית) ואשר הפך לקלאסיקה ב"חפצים" הוא הוא המחבר בין מזרח לים-תיכון במראה ובאווירה שהוא משרה.
– מנורות לשולחן עבודה – "חפצים" פיתחה שני דגמים מאד מוצלחים. המעוניין בחומר טבעי כמו עץ בקווים המינימליסטיים ביותר האפשריים, "חפצים"
מציעה גם מנורה, בסיס עץ עם אהיל אוולי. שלוש המנורות והאור שהן מפזרות יוצרות אינטימיות שקטה בין החלל, האדם, שולחן הכתיבה והאור.
– ישנם חללים גבוהים, הזקוקים לאור גם בהיותם גבוהים וגם בהיותם גדולים – "חפצים" מציעה גופי תאורה מקרמיקה לקיר בצבע שמנת. יתרונותיהם – הם מתמזגים עם הקיר מאחר שאינם בולטים בצורתם ובציבעם ומחזירים אור מהקירות ומהתיקרה בהתאם לעוצמת הנורה אשר בתוכם.
אנו מזמינים את כולנו לחשוב בתבנית שהאור הרוי לנו הוא האלמנט העיצובי ובעיקבותיו נחפש גוף התאורה הנכון לנו (ובודאי לא הפוך).